Președintele României propune spre aprobarea Parlamentului candidatul desemnat pentru funcția de prim-ministru de către partidul sau alianța de partide care care are majoritatea în Parlament. În situația în care acesta nu obține votul de încredere al Parlamentului, Președintele va desemna un alt candidat în urma consultării partidelor reprezentate în Parlament.”

4.5 2 votes
Article Rating
Subscriptie
Notify of
guest
2 Comments
Cele mai votate
Cele mai noi Cele mai vechi
Inline Feedbacks
View all comments
Dan Chitic
Dan Chitic
7 months ago

Alineatul 1 al Articolului 103 cu denumirea marginală „Învestitura”, are până la momentul intrării în vigoare a prezenței revizuiri următoarea formulare „Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.” Această formulare insuficient de clară a lăsat Președintelui posibilitatea de a nominaliza prim-miniștri după propria voință și conform unei agende care a fost de cele mai multe ori străină electoratului, diverși Președință numind în fruntea executivului persoane provenite din partide care nu obținuseră majoritatea voturilor alegătorilor români. În acest fel au fost impuse în numeroase rânduri majorități parlamentare artificiale care au avut guvernări dezastruoase. Nu în ultimul rând, această formulare lacunară a textului constituțional a lăsat posibilitatea persoanelor care au ocupat poziția de Președinte de a transforma această funcțiune dintr-una de mediator între puterile statului și reprezentant al statului (conf. Art. 80 din Constituție) într-una de jucător în interiorul puterii executive, denaturând echilibrul între puterile din statul român.

Pentru aceste motive, prezenta modificare a alineatului 1 impune Președintelui să propună spre aprobarea Parlamentului „candidatul desemnat pentru funcția de prim-ministru de către partidul sau alianța de partide care care are majoritatea în Parlament”, și nu persoana desemnată discreționar de acesta. 

Doar în situația în care persoana desemnată de partidul sau alianța de partide care a obținut cel mai mare număr de voturi nu reușește să obțină votul învestitură al Parlamentului Președintele va putea propune o persoană aleasă de către acesta „în urma consultării partidelor reprezentate în Parlament”.

În acest fel Constituția astfel cum va fi revizuită de prezentul proiect va readuce voința electoratului pe poziția preeminentă pe care trebuie să o aibă într-o democrație și Președintele va reveni la atribuțiunile sale fundamentale: reprezentant al statului și mediator între puterile statului.

Florian Stoica
Florian Stoica
6 months ago

Cand ma gandesc cate luni Romania a stat fara prim ministru ca Iohanis nu vroia ceea ce era propus de Dragnea , mi se face rau. Dupa aceea tot in guvernarile psd (pe care le urasc) au existat perioade de luni de zile cu ministri interimari , pe aceleasi motive , locatarul de la Cotroceni executa ordinele vestului si nu vroia sa numeasca ministri pe functie .! Toate astea s-au petrecut incepand cu ianuarie 2017 , cand ”geaca rosie” a iesit in piata si-a incitat masele , va aduceti aminte ?
Aici iarasi trebuie specificat in Constituitie interzicerea amestecului in mitinguri ale primul om din stat care trebuie sa medieze, NU sa provoace anarhie in tara !

2
0
Va invitam sa participati la modificarea articolului ! Va rugam sa va alaturati discutiei!x
()
x