„(2) Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor. Prin hotărâri de guvern nu se poate modifica sau adăuga la conținutul normei primare care ordonă emiterea hotărârii.
(3) Ordonanțele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele și în condițiile prevăzute de aceasta și pot reglementa exclusiv în domeniul rezervat legilor ordinare”.
3.52votes
Article Rating
Subscriptie
2 Comments
Cele mai votate
Cele mai noiCele mai vechi
Inline Feedbacks
View all comments
Dan Chitic
7 months ago
Alineatele 2 și 3 ale articolului 108 cu denumirea marginală de Actele Guvernului aduc precizări necesare întărind unele limitări implicite în textul anterior revizuirii în ceea ce privește posibilitatea Guvernului de a emite hotărâri și ordonanțe. Astfel, având în vedere în special experiența anilor 2020 – 2022, ani în care România a fost guvernată de către Executiv prin Hotărâri și Ordonanțe, în prezentul proiect de revizuire un punct important este limitarea oricărei posibilități de a guverna prin acte care eludează sau întârzie controlul Parlamentului.
Pentru aceste motive, la textul alineatului 2 (anterior prezenței revizuiri având formularea „Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor.”) a fost adăugată o precizare și limitare importantă: „Prin hotărâri de guvern nu se poate modifica sau adăuga la conținutul normei primare care ordonă emiterea hotărârii.” Această precizare, deși aparent superfluă și subînțeleasă într-o stare de drept constituțională, a devenit necesară după experiența anilor 2020-2021 când, prin Hotărâri de guvern, se stabileau / prelungeau de către guvern stările de alertă și se „stabilieau măsuri care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19” măsuri restrictive de drepturi și libertăți care nu erau nicăieri menționate în legea care ordona emiterea hotărârii.
Pentru aceleași motive, se completează și textul alineatului 3 al articolului 108 din constituție (având formularea „Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta.”) adăugându-se importanta mențiune că acestea „ pot reglementa exclusiv în domeniul rezervat legilor ordinare”.
În acest mod se tinde la a se limita posibilitatea guvernului de a reglementa prin ordonanțele guvern în domenii esențiale rezervate legilor organice, astfel cum sunt acestea enumerate în articolul 73 alineatul 3.
Prezențele revizuiri ale textului Constituțional sunt de natură a proteja drepturile fundamentale ale cetățeanului de orice posibil abuz venit din partea executivului și sunt, în același timp, mijloace fundemantale de întărire a rolului parlamentului de „organ reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării”, astfel cum este prevăzut în art. 61 din Constituție.
Florian Stoica
6 months ago
Da, interesanta aceasta propunere de modificare a respectivelor articole din Constitutie, tinand cond ca TOATE guvernele Romaniei au facut abuzuri in elaborarea de Ordonante de urgenta care modifica legi organice , de cele mai multe ori doar in interesul lor sau a unor favorizati ai diferitelor sisteme din siguranta nationala. A se guverna o tara prin hotarari si ordonante nu inseamna altceva decat niste abuzuri facute de politicieni aserviti de cele mai multe ori.
Concluzia este ca SUSTIN propunera dvs.
wpDiscuz
2
0
Va invitam sa participati la modificarea articolului ! Va rugam sa va alaturati discutiei!x
Alineatele 2 și 3 ale articolului 108 cu denumirea marginală de Actele Guvernului aduc precizări necesare întărind unele limitări implicite în textul anterior revizuirii în ceea ce privește posibilitatea Guvernului de a emite hotărâri și ordonanțe. Astfel, având în vedere în special experiența anilor 2020 – 2022, ani în care România a fost guvernată de către Executiv prin Hotărâri și Ordonanțe, în prezentul proiect de revizuire un punct important este limitarea oricărei posibilități de a guverna prin acte care eludează sau întârzie controlul Parlamentului.
Pentru aceste motive, la textul alineatului 2 (anterior prezenței revizuiri având formularea „Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor.”) a fost adăugată o precizare și limitare importantă: „Prin hotărâri de guvern nu se poate modifica sau adăuga la conținutul normei primare care ordonă emiterea hotărârii.” Această precizare, deși aparent superfluă și subînțeleasă într-o stare de drept constituțională, a devenit necesară după experiența anilor 2020-2021 când, prin Hotărâri de guvern, se stabileau / prelungeau de către guvern stările de alertă și se „stabilieau măsuri care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19” măsuri restrictive de drepturi și libertăți care nu erau nicăieri menționate în legea care ordona emiterea hotărârii.
Pentru aceleași motive, se completează și textul alineatului 3 al articolului 108 din constituție (având formularea „Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta.”) adăugându-se importanta mențiune că acestea „ pot reglementa exclusiv în domeniul rezervat legilor ordinare”.
În acest mod se tinde la a se limita posibilitatea guvernului de a reglementa prin ordonanțele guvern în domenii esențiale rezervate legilor organice, astfel cum sunt acestea enumerate în articolul 73 alineatul 3.
Prezențele revizuiri ale textului Constituțional sunt de natură a proteja drepturile fundamentale ale cetățeanului de orice posibil abuz venit din partea executivului și sunt, în același timp, mijloace fundemantale de întărire a rolului parlamentului de „organ reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării”, astfel cum este prevăzut în art. 61 din Constituție.
Da, interesanta aceasta propunere de modificare a respectivelor articole din Constitutie, tinand cond ca TOATE guvernele Romaniei au facut abuzuri in elaborarea de Ordonante de urgenta care modifica legi organice , de cele mai multe ori doar in interesul lor sau a unor favorizati ai diferitelor sisteme din siguranta nationala. A se guverna o tara prin hotarari si ordonante nu inseamna altceva decat niste abuzuri facute de politicieni aserviti de cele mai multe ori.
Concluzia este ca SUSTIN propunera dvs.