(4) Serviciile de informații și cele asimilate acestora se organizează exclusiv în sistem civil, în condițiile legii. Organizarea de activități militare sau paramilitare în afară unei autorități statale este interzisă.

(5) Pe timp de pace, pe teritoriul României pot intra, staționa, desfășura operațiuni sau trece trupe străine numai cu acordul prealabil al Parlamentului și în condițiile legii sau ale tratatelor internaționale la care România este parte.”

5 2 votes
Article Rating
Subscriptie
Notify of
guest
2 Comments
Cele mai votate
Cele mai noi Cele mai vechi
Inline Feedbacks
View all comments
Dan Chitic
Dan Chitic
1 year ago

Prin modificările aduse articolului 118 cu titlul marginal „Forțele armate” se urmăresc modificări din spectrul a două domenii – la alineatul 4 – limitarea puterii și a influenței asupra societății a serviciilor de informații ca aplicațiune a dezideratului enunțat în preambul, iar în ce privește alineatul 5 creșterea puterii Parlamentului. 

Ca expresie a redării suveranității naționale și a stării de drept uzurpată de-a lungul ultimilor 30 de ani prin numeroase modalități, dar și a preluării modelului aplicat cu succes în numeroase democrații occidentale, angajații serviciilor de informații trebuie să aibă dreptul de a refuza să urmeze ordinele pe care le consideră ilegale sau ilegitime, ceea ce în actuala arhitectură militară nu este posibil și nu se aplică. Actuala stare de fapt a condus la imixtiunea serviciilor de informații în procesele penale, în mass-media, âîn administrarea unor societăți comerciale și a unui buget optimist numit „gri” cu impunitate, fără transparență și în lipsa unui control real și concret din partea Parlamentului. Adițional, acest control s-a extins și asupra procesului electoral prin imixtiunea recentă și a STS în procesele de colectare, centralizare și numărare a voturilor în totală disonanță cu principiile democratice.

Privitor la modificarea adusă alineatului 5, aceasta va avea ca efect redarea suveranității naționale prin subordonarea dreptului de intrare, staționare și desfășurare de acțiuni militare de către trupe străine pe teritoriul României exclusiv voinței Parlamentului ca organ reprezentativ suprem al poporului. Aceasta va asigura, totodată, o mai mare transparență cu privire la cheltuirea banilor publici în condițiile în care aceste operațiuni sunt autorizate conform legislației în vigoare prin hotărâri de guvern adoptate în aplicarea tratatelor la care România este parte iar fondurile necesare sunt, de cele mai multe ori, suportate din bugetul de stat. Odată cu implementarea modificării propuse, Parlamentul va da acordul prealabil pentru menționatele operațiuni doar subsecvent unui riguros examen de legalitate și oportunitate, aspect apt a-i întări rolul în noua arhitectură constituțională. Nu în ultimul rând, măsura e menită în scopul apărării preventive și a integrității teritoriale a României, aceasta mai ales în contextul geopolitic actual extrem de complicat și volatil din această parte a continentului.

Florian Stoica
Florian Stoica
1 year ago

Demilitarizarea serviciilor secrete este foarte importanta intr-o democratie , probleme este ca aici se vor avea piedici MARI din partea actualilor angajati ai lor. TOATE tarile civilizate au serviciile secrete civile si sunt supuse pe bune controlului parlamentului tarii respective. La noi comisiile de control ale acestor servicii sunt formate din memebri pusi de ei , tocmai sa nu li se ceara cont de sumele cheltuite si de actiunile mai putin ortodoxe indeplinite (imixtiunea lor in procesele penale , folosirea protocoalelor si pedepsirea politicienilor care ies din front).
Nici macar banul public pe care-l toaca nu se poate verifica de Curtea de Conturi , oare de ce ???

2
0
Va invitam sa participati la modificarea articolului ! Va rugam sa va alaturati discutiei!x
()
x