„a) se pronunță asupra constituționalității legilor, înainte de promulgarea acestora, la sesizarea Președintelui României, a unuia dintre președinții celor două Camere, a Guvernului, a Înaltei Curți de Casație și Justiție, a Avocatului Poporului, a unui număr de cel puțin 20 de deputați sau de cel puțin 10 senatori, precum și, din oficiu, asupra inițiativelor de revizuire a Constituției;
b) se pronunță asupra constituționalității tratatelor sau altor acorduri internaționale, la sesizarea unuia dintre președinții celor două Camere, a unui număr de cel puțin 20 de deputați sau de cel puțin 10 senatori;
c) se pronunță asupra constituționalității regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia dintre președinții celor două Camere, a unui grup parlamentar sau a unui număr de cel puțin 20 de deputați sau de cel puțin 10 senatori;
d) hotărăște asupra excepțiilor de neconstituționalitate privind legile și ordonanțele, ridicate în fața instanțelor judecătorești sau de arbitraj comercial; excepția de neconstituționalitate poate fi ridicată și direct de Avocatul Poporului sau de un număr de cel puțin 20 de deputați sau de cel puțin 10 senatori;”
52votes
Article Rating
Subscriptie
2 Comments
Cele mai votate
Cele mai noiCele mai vechi
Inline Feedbacks
View all comments
Dan Chitic
7 months ago
Unul dintre scopurile prezentului proiect de revizuire a Constituției, respectiv mărirea puterii Parlamentului, trebuie să se transpună în modificarea literelor a)-d) ale articolului 146 cu titlul marginal „Atribuții” prin reducerea numărului necesar de parlamentari de a sesiza Curtea Constituțională cu obiecții de neconstituționalitate de la 50 la 20 de deputați și de la 25 la 10 senatori.
Această modificare reafirmă și fortifică rolul Parlamentului în arhitectura constituțională ca organ reprezentativ suprem, modificarea coroborată și cu cea privind creșterea reprezentativității prin reducerea pragului de accedere în Parlament va asigura posibilitatea unui număr redus de parlamentari, reprezentanți ai unui grup restrâns să dețină puterea de a ordona un control de constituționalitate a priori dincolo de partizanate politice ceea ce, în contextul ultimilor 30 de ani, a părut a fi norma iar sesizările Curții Constituționale modalități ale opoziției de „șicanare” a majorității parlamentare.Toate acestea au condus și la numeroase manifestări demagogice ale unor grupuri parlamentare care, susținând inechivoc neconstituționalitatea anumitor acte normative, declarau că nu au susținerea necesară ori numărul de deputați sau senatori pentru promovarea unei obiecții de neconstituționalitate cu consecința generării unor discuții sterile în spațiul politic.
Totodată regulamentele Parlamentului sunt incluse în rândul actelor supuse controlului de constituționalitate și, nu în ultimul rând, au fost incluși și parlamentarii printre cei care pot declanșa un control a posteriori de constituționalitate, respectiv „un număr de cel puțin 20 de deputați sau de cel puțin 10 senatori;”
Florian Stoica
6 months ago
Da, propunerea nu-i rea deloc , dar ma gandesc ca ar trebui ca CCR dupa fiecare lege propusa si trecuta prin Parlament sa fie OBLIGATA sa-i verifice constitutionalitatea si nu numai prin autosesizare, ca de multe ori ”uita„ acest aspect.
wpDiscuz
2
0
Va invitam sa participati la modificarea articolului ! Va rugam sa va alaturati discutiei!x
Unul dintre scopurile prezentului proiect de revizuire a Constituției, respectiv mărirea puterii Parlamentului, trebuie să se transpună în modificarea literelor a)-d) ale articolului 146 cu titlul marginal „Atribuții” prin reducerea numărului necesar de parlamentari de a sesiza Curtea Constituțională cu obiecții de neconstituționalitate de la 50 la 20 de deputați și de la 25 la 10 senatori.
Această modificare reafirmă și fortifică rolul Parlamentului în arhitectura constituțională ca organ reprezentativ suprem, modificarea coroborată și cu cea privind creșterea reprezentativității prin reducerea pragului de accedere în Parlament va asigura posibilitatea unui număr redus de parlamentari, reprezentanți ai unui grup restrâns să dețină puterea de a ordona un control de constituționalitate a priori dincolo de partizanate politice ceea ce, în contextul ultimilor 30 de ani, a părut a fi norma iar sesizările Curții Constituționale modalități ale opoziției de „șicanare” a majorității parlamentare.Toate acestea au condus și la numeroase manifestări demagogice ale unor grupuri parlamentare care, susținând inechivoc neconstituționalitatea anumitor acte normative, declarau că nu au susținerea necesară ori numărul de deputați sau senatori pentru promovarea unei obiecții de neconstituționalitate cu consecința generării unor discuții sterile în spațiul politic.
Totodată regulamentele Parlamentului sunt incluse în rândul actelor supuse controlului de constituționalitate și, nu în ultimul rând, au fost incluși și parlamentarii printre cei care pot declanșa un control a posteriori de constituționalitate, respectiv „un număr de cel puțin 20 de deputați sau de cel puțin 10 senatori;”
Da, propunerea nu-i rea deloc , dar ma gandesc ca ar trebui ca CCR dupa fiecare lege propusa si trecuta prin Parlament sa fie OBLIGATA sa-i verifice constitutionalitatea si nu numai prin autosesizare, ca de multe ori ”uita„ acest aspect.