„(1) Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între două ființe umane de sex opus având identitatea sexuală dobândită la naștere neschimbată, pe egalitatea acestora și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor.
(2) Condiţiile de încheiere, de desfacere, de încetare şi de nulitate a căsătoriei se stabilesc prin lege. Uniunea religioasă între un bărbat și o femeie nu are efecte juridice și poate fi celebrată și fără a fi încheiată căsătoria civilă.”
4.25votes
Article Rating
Subscriptie
3 Comments
Cele mai votate
Cele mai noiCele mai vechi
Inline Feedbacks
View all comments
Dan Chitic
7 months ago
Dispozițiile constituționale revizuite la alineatul 1 a articolului 48 constituie o precizare necesară a formulării anterioare a alineatului 1 al articolului 48 care prevedea că „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între soţi, pe egalitatea acestora şi pe dreptul şi îndatorirea părinţilor de a asigura creşterea, educaţia şi instruirea copiilor.”
În fapt, definiția cuvântului „soț” și a pluralului acestuia „soți” prezintă un grad prea mare de generalitate, însemnând de la „Bărbat căsătorit considerat în raport cu soția lui”, respectiv „Cele două persoane de sex opus unite prin căsătorie”, dar și „Asociat, colaborator, ortac, părtaș, tovarăș, însoțitor.” sau „Obiect care, împreună cu altul (similar), formează o pereche.”, iar verbul „a soți” (a se însoți) înseamnă „a ASOCIA. GRUPA. ÎNSOȚI. ÎNTOVĂRĂȘI. UNI.” respectiv „A se întovărăși. 2 vt (Îrg) A face părtaș” abia ultimul înțeles uzual fiind „3 (Reg) A se căsători”.
Având în vedere realitatea lingvistică dar și ambiguizarea și relativizarea accentuată a relațiilor sociale din ultima perioadă, în Constituția revizuită textul a fost reformulat, cuvântul „soți” fiind înlocuit cu formularea „doi oameni de sex opus”, textul constituțional impunând caorice căsătorie să poată fi încheiat doar între oameni – ca o primă condiție, și care să fie de sex opus – ca o a doua condiție funamentală.
Totodată, având în vedere și funcțiunea bilogică, nu doar socială, a familiei, și rolul fundamental al acesteia în transmiterea și continuitatea bagajului genetic și cultural al cetățenilor de pe teritoriul României, formularea explicită conform căreia familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între doi oameni de sex opus trebuia să fie completată și precizată în sensul că aceștia trebuie să aibă identitatea sexuală dobândită la naștere neschimbată, făcând imposibilă căsătoria cu sau între persoane care și-au schimbat sexul.
Alineatul 2 din art. 48 din Constituție va fi modificat în sensul în care „Uniunea religioasă între un bărbat și o femeie nu are efecte juridice și poate fi celebrată și fără a fi încheiată căsătoria civilă.”. Modificarea a fost realizată deoarece textul inițial al acestui alineat prevedea „Căsătoria religioasă poate fi celebrată numai după căsătoria civilă.”, fapt care contravine cu spiritul și litera primelor 3 alineate din art. 29 din Constituție care prevăd că „(1) Libertatea gândirii şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu pot fi îngrădite sub nici o formă. (…) (3) Cultele religioase sunt libere şi se organizează potrivit statutelor proprii, în condiţiile legii.(…)” Această contradicție era accentuată de condiționarea înfăptuirii unui act ritualic de realizarea prealabilă a unui act de stare civilă, fapt care este de natură a limita atât libertatea gândirii și a opiniilor (cetățeanul fiind liber să considere că se poate căsători religios fără să o facă și un act de stare civilă în acest sens), precum și libertatea credințelor religioase, credințe care pot fi de natură a exclude intervenția statului în relațiile personale între soți. Mai mult, textul constituțional al alin. 1 teza a doua și alin. 2 din art. 29, respectiv „Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrare convingerilor sale. (2) Libertatea conştiinţei este garantată;” este contrazis de fostă formulare a alin. 2 din art. 48 care constrângea cetățenii să realizeze o căsătorie civilă pentru a putea beneficia de o căsătorie religioasă. Nu în ultimul rând, formularea anterioară care condiționa îndeplinirea unui act cultual de îndeplinirea prealabilă a unui act de către o autoritate a statului intră în profundă contradicție și cu laicitatea statului român, toate aceste încălcări și contradicții ale principiilor, valorilor și drepturilor constituționale constituind motivele pentru care a trebuit operată modificarea alineatului 2 din art. 48.
Ovidiu Emilian
6 months ago
Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între BĂRBAT SI FEMEIE. Așa e mai corectă formularea.
Cât despre aliniatul 2 este bine formulat, întrucât sunt situații în care 2 persoane, bărbat și femeie, văduvi de altfel, care trăiesc împreună să se poată cununa la Biserică fara a se căsători civil.
Florian Stoica
6 months ago
Casatoria liber consimtita intre doi oameni , conform religiei noastre nu se poate face decat intre un barbat si-o femeie , nicidecum intre 2 persoane de acelasi sex. In schimb sunt cu totul deacord in ceea ce priveste casatoria religioasa intre un barbat si-o femeie si fara documente civile cum nu se procedeaza la momentul asta. Atata timp cat concubinajul este acceptat de cele 2 persoane NU INTELEG de ce nu se poate face si-o casatorie religioasa pe baza unei decalarii prin care se elimina orice dubii de poligamie.
wpDiscuz
3
0
Va invitam sa participati la modificarea articolului ! Va rugam sa va alaturati discutiei!x
Dispozițiile constituționale revizuite la alineatul 1 a articolului 48 constituie o precizare necesară a formulării anterioare a alineatului 1 al articolului 48 care prevedea că „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între soţi, pe egalitatea acestora şi pe dreptul şi îndatorirea părinţilor de a asigura creşterea, educaţia şi instruirea copiilor.”
În fapt, definiția cuvântului „soț” și a pluralului acestuia „soți” prezintă un grad prea mare de generalitate, însemnând de la „Bărbat căsătorit considerat în raport cu soția lui”, respectiv „Cele două persoane de sex opus unite prin căsătorie”, dar și „Asociat, colaborator, ortac, părtaș, tovarăș, însoțitor.” sau „Obiect care, împreună cu altul (similar), formează o pereche.”, iar verbul „a soți” (a se însoți) înseamnă „a ASOCIA. GRUPA. ÎNSOȚI. ÎNTOVĂRĂȘI. UNI.” respectiv „A se întovărăși. 2 vt (Îrg) A face părtaș” abia ultimul înțeles uzual fiind „3 (Reg) A se căsători”.
Având în vedere realitatea lingvistică dar și ambiguizarea și relativizarea accentuată a relațiilor sociale din ultima perioadă, în Constituția revizuită textul a fost reformulat, cuvântul „soți” fiind înlocuit cu formularea „doi oameni de sex opus”, textul constituțional impunând ca orice căsătorie să poată fi încheiat doar între oameni – ca o primă condiție, și care să fie de sex opus – ca o a doua condiție funamentală.
Totodată, având în vedere și funcțiunea bilogică, nu doar socială, a familiei, și rolul fundamental al acesteia în transmiterea și continuitatea bagajului genetic și cultural al cetățenilor de pe teritoriul României, formularea explicită conform căreia familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între doi oameni de sex opus trebuia să fie completată și precizată în sensul că aceștia trebuie să aibă identitatea sexuală dobândită la naștere neschimbată, făcând imposibilă căsătoria cu sau între persoane care și-au schimbat sexul.
Alineatul 2 din art. 48 din Constituție va fi modificat în sensul în care „Uniunea religioasă între un bărbat și o femeie nu are efecte juridice și poate fi celebrată și fără a fi încheiată căsătoria civilă.”. Modificarea a fost realizată deoarece textul inițial al acestui alineat prevedea „Căsătoria religioasă poate fi celebrată numai după căsătoria civilă.”, fapt care contravine cu spiritul și litera primelor 3 alineate din art. 29 din Constituție care prevăd că „(1) Libertatea gândirii şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu pot fi îngrădite sub nici o formă. (…) (3) Cultele religioase sunt libere şi se organizează potrivit statutelor proprii, în condiţiile legii.(…)” Această contradicție era accentuată de condiționarea înfăptuirii unui act ritualic de realizarea prealabilă a unui act de stare civilă, fapt care este de natură a limita atât libertatea gândirii și a opiniilor (cetățeanul fiind liber să considere că se poate căsători religios fără să o facă și un act de stare civilă în acest sens), precum și libertatea credințelor religioase, credințe care pot fi de natură a exclude intervenția statului în relațiile personale între soți. Mai mult, textul constituțional al alin. 1 teza a doua și alin. 2 din art. 29, respectiv „Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrare convingerilor sale. (2) Libertatea conştiinţei este garantată;” este contrazis de fostă formulare a alin. 2 din art. 48 care constrângea cetățenii să realizeze o căsătorie civilă pentru a putea beneficia de o căsătorie religioasă. Nu în ultimul rând, formularea anterioară care condiționa îndeplinirea unui act cultual de îndeplinirea prealabilă a unui act de către o autoritate a statului intră în profundă contradicție și cu laicitatea statului român, toate aceste încălcări și contradicții ale principiilor, valorilor și drepturilor constituționale constituind motivele pentru care a trebuit operată modificarea alineatului 2 din art. 48.
Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între BĂRBAT SI FEMEIE. Așa e mai corectă formularea.
Cât despre aliniatul 2 este bine formulat, întrucât sunt situații în care 2 persoane, bărbat și femeie, văduvi de altfel, care trăiesc împreună să se poată cununa la Biserică fara a se căsători civil.
Casatoria liber consimtita intre doi oameni , conform religiei noastre nu se poate face decat intre un barbat si-o femeie , nicidecum intre 2 persoane de acelasi sex. In schimb sunt cu totul deacord in ceea ce priveste casatoria religioasa intre un barbat si-o femeie si fara documente civile cum nu se procedeaza la momentul asta. Atata timp cat concubinajul este acceptat de cele 2 persoane NU INTELEG de ce nu se poate face si-o casatorie religioasa pe baza unei decalarii prin care se elimina orice dubii de poligamie.